Gör skillnad utifrån din egen information.
Några tankar som jag vill ventilera:
Ganska intressant de som de pratade om i Aktuellt i SVT2 igår. Både om Joseph Kony och om att skänka kläder
till Afrika.
Båda två är ett ganska bra exempel på hur media styr oss. I Aktuellt pratade de bland annat om hur vår hjärna har utvecklats och vi tar mycket snabbare beslut på den informationen som vi får.
Att då till exempel direkt ställa sig bakom the invisible children och deras kampanjfilm om Kony. Jag sveptes med lika fort som alla andra och var väldigt snabb på att reagera på filmen direkt efter att jag sett den. När jag efteråt började undersöka och läsa lite mera om the invisible children och orättvisorna i bland annat Uganda så inser man hur vinklad kampanjfilmen är. Det vi får är ju bara The Invisible Childrens syn på, vilja och information angående LRA och Joseph Kony.
Med de extremt lätta och effektiva kommunikationsmedlerna som vi har idag är det svårt att inte låta sig ryckas med av all den information vi tar emot. Det går lite för fort för oss själva. Det kanske är bra att när får väldigt upprörande, chockerande, extrem information att man tar sig en lite funderare och skapar sig en egen bild av den informationen som man har tagit emot och inte bara köper det som man nyss har sett, för den informationen är inte alla gånger helt kritisk.
Att tänka på är att "vi i västvärlden", i I-länder, har enorma resurser för att sprida information och påverka andra människor väldigt lätt. Kony2012 är ett bra exempel. Absolut så är det till en fördel många gånger då vi med hjälp av våra resurser kan belysa och lyfta fram olika problem men i och med de valmöjligheter som vi har så kan vi också lätt välja hur vi ska sprida den informationen och hur vi Vill sprida den informationen. Det som vi människor glömmder bort är att vi faktiskt också har många valmöjligheter att själva välja hur vi vill kanalisera den informationen som vi får.
Att vi dessutom idag kan göra skillnad enbart genom ett "klick" eller att ställa ut en påse med gamla kläder utanför dörren. Många diskuterar om vi verkligen gör skillnad genom ett "klick" eller om vi bara tror det och sedan kan känna oss nöjda med det vi har gjort. Både och tror jag. Du gör ingen världsförändring genom ett "klick" men du gör ju faktiskt något för du tar ju ändå en viss ställning till det du har sett eftersom att du har valt att engagera dig. Du tror kanske att din röst/ditt "klick" av 7 miljarder människor inte gör världens skillnad, men HEY, det kan det visst. Som KONY2012 filmen som på FYRA dagar har 52 miljoner visningar, det gör skillnad så var uppmärksam på Vilken skillnad det är som du gör. Vill du verkligen göra skillnad, så tar det lite mer än en "klick". Jag menar inte att du ska ta dig ner till Uganda och leta upp Joseph Kony yourself, men det du, enligt mig, är skyldig att göra är att skapa dig en egen uppfattning av situationen och det genom att samla information om det som du just har sett. För denna konflikt är inget som kan så enkelt kan sammanfattas i en 29 minuters film.
Att ställa ut en påse gamla kläder och skänka dem till en organisation som "hjälper fattiga människor i Afrika" är inte speciellt krävande, ett enkelt sätt att hjälpa till och vi känner att vi har gjort någonting bra. Du gör det OM du vet vad det är du ställer dig bakom och stödjer.
När min lillasyster var i Ghana och volontärarbetade såg hon på många marknader hur kläder som skänks från västvärlden såldes vidare. Det är ju inget som är direkt uppmärksammat i Sverige och man kan inte heller veta allt som alla företag och organisationer verkligen gör eller vad resultatet egentligen blir, bara utgå från den informationen som finns. Någonstans så vill man ändå tro det bästa om människor. Företagen/organisationerna vill säkert från början bara göra gott men många följer nog inte hela processen, eller vet om den, från att lämna in sina kläder till vem det slutligen hamnar hos. Vår godhet stjälper ibland mer än den hjälper.
Ta ställning angående KONY2012 för budskapet är bra, men glöm inte det som finns runtomkring "stop kony2012", vår (västvärlden) roll som någon slags "leading white man", militärens påverkan i det området i Afrika, USAs roll, vad The Invisible Children står för och dess historia, det nuvarande läget i Uganda och att vi (västvärlden, tycker inte om att uttrycka det så men det är så det pratas) ska "rädda" Afrika och att våra lösningar är Lösningen. Gränsen hur mycket vi ska lägga oss i är ganska känslig enligt mig för vi pratar om olika kontinenter, kulturer, utveckling, politik and so on. Låt dem gå sin egen väg, inte ta vår väg.
Det som var meningen att jag skulle komma fram till var i alla fall att man inte ska sluta tro på det goda i världen och hos människa men det är viktigt att skapa sig en egen bild och information om det. Att hämta information från flera källor och kanaler. Sen är det mycket som sker som man inte kan se i dagsljuset och som man kanske inte alltid kan påverka men det finns oftast mer information tillgänglig än vad man tror och ser. Sök den informationen.
Så var proaktiv, gör skillnad, tyck till och påverka, men gör det utifrån dig själv, dina åsikter och Din information, inte någon annans.
Ganska intressant de som de pratade om i Aktuellt i SVT2 igår. Både om Joseph Kony och om att skänka kläder
till Afrika.
Båda två är ett ganska bra exempel på hur media styr oss. I Aktuellt pratade de bland annat om hur vår hjärna har utvecklats och vi tar mycket snabbare beslut på den informationen som vi får.
Att då till exempel direkt ställa sig bakom the invisible children och deras kampanjfilm om Kony. Jag sveptes med lika fort som alla andra och var väldigt snabb på att reagera på filmen direkt efter att jag sett den. När jag efteråt började undersöka och läsa lite mera om the invisible children och orättvisorna i bland annat Uganda så inser man hur vinklad kampanjfilmen är. Det vi får är ju bara The Invisible Childrens syn på, vilja och information angående LRA och Joseph Kony.
Med de extremt lätta och effektiva kommunikationsmedlerna som vi har idag är det svårt att inte låta sig ryckas med av all den information vi tar emot. Det går lite för fort för oss själva. Det kanske är bra att när får väldigt upprörande, chockerande, extrem information att man tar sig en lite funderare och skapar sig en egen bild av den informationen som man har tagit emot och inte bara köper det som man nyss har sett, för den informationen är inte alla gånger helt kritisk.
Att tänka på är att "vi i västvärlden", i I-länder, har enorma resurser för att sprida information och påverka andra människor väldigt lätt. Kony2012 är ett bra exempel. Absolut så är det till en fördel många gånger då vi med hjälp av våra resurser kan belysa och lyfta fram olika problem men i och med de valmöjligheter som vi har så kan vi också lätt välja hur vi ska sprida den informationen och hur vi Vill sprida den informationen. Det som vi människor glömmder bort är att vi faktiskt också har många valmöjligheter att själva välja hur vi vill kanalisera den informationen som vi får.
Att vi dessutom idag kan göra skillnad enbart genom ett "klick" eller att ställa ut en påse med gamla kläder utanför dörren. Många diskuterar om vi verkligen gör skillnad genom ett "klick" eller om vi bara tror det och sedan kan känna oss nöjda med det vi har gjort. Både och tror jag. Du gör ingen världsförändring genom ett "klick" men du gör ju faktiskt något för du tar ju ändå en viss ställning till det du har sett eftersom att du har valt att engagera dig. Du tror kanske att din röst/ditt "klick" av 7 miljarder människor inte gör världens skillnad, men HEY, det kan det visst. Som KONY2012 filmen som på FYRA dagar har 52 miljoner visningar, det gör skillnad så var uppmärksam på Vilken skillnad det är som du gör. Vill du verkligen göra skillnad, så tar det lite mer än en "klick". Jag menar inte att du ska ta dig ner till Uganda och leta upp Joseph Kony yourself, men det du, enligt mig, är skyldig att göra är att skapa dig en egen uppfattning av situationen och det genom att samla information om det som du just har sett. För denna konflikt är inget som kan så enkelt kan sammanfattas i en 29 minuters film.
Att ställa ut en påse gamla kläder och skänka dem till en organisation som "hjälper fattiga människor i Afrika" är inte speciellt krävande, ett enkelt sätt att hjälpa till och vi känner att vi har gjort någonting bra. Du gör det OM du vet vad det är du ställer dig bakom och stödjer.
När min lillasyster var i Ghana och volontärarbetade såg hon på många marknader hur kläder som skänks från västvärlden såldes vidare. Det är ju inget som är direkt uppmärksammat i Sverige och man kan inte heller veta allt som alla företag och organisationer verkligen gör eller vad resultatet egentligen blir, bara utgå från den informationen som finns. Någonstans så vill man ändå tro det bästa om människor. Företagen/organisationerna vill säkert från början bara göra gott men många följer nog inte hela processen, eller vet om den, från att lämna in sina kläder till vem det slutligen hamnar hos. Vår godhet stjälper ibland mer än den hjälper.
Ta ställning angående KONY2012 för budskapet är bra, men glöm inte det som finns runtomkring "stop kony2012", vår (västvärlden) roll som någon slags "leading white man", militärens påverkan i det området i Afrika, USAs roll, vad The Invisible Children står för och dess historia, det nuvarande läget i Uganda och att vi (västvärlden, tycker inte om att uttrycka det så men det är så det pratas) ska "rädda" Afrika och att våra lösningar är Lösningen. Gränsen hur mycket vi ska lägga oss i är ganska känslig enligt mig för vi pratar om olika kontinenter, kulturer, utveckling, politik and so on. Låt dem gå sin egen väg, inte ta vår väg.
Det som var meningen att jag skulle komma fram till var i alla fall att man inte ska sluta tro på det goda i världen och hos människa men det är viktigt att skapa sig en egen bild och information om det. Att hämta information från flera källor och kanaler. Sen är det mycket som sker som man inte kan se i dagsljuset och som man kanske inte alltid kan påverka men det finns oftast mer information tillgänglig än vad man tror och ser. Sök den informationen.
Så var proaktiv, gör skillnad, tyck till och påverka, men gör det utifrån dig själv, dina åsikter och Din information, inte någon annans.